Ännu en smoothiebowl...

Det blir mycket frukost numera. Det är väl härligt? Jag pluggar hemifrån många dagar och har möjlighet att ordna ordentliga och fina frukostar till mig själv. Att jag dessutom vill försöka uppdatera @barafrukost på instagram bidrar såklart också till detta...
En smoothiebowl alltså. En smoothie serverad i skål med topping på. Gott, absolut, men lite väl hypeat kanske? Det är ju fortfarande bara en smoothie, men den har helt klart sina styrkor. Färdigköpt yoghurt med smak tycker jag kan likställas med smoothie och då finns ju klara fördelar med en hemmamixad smoothie tycker jag.
1) Du kan bestämma innehåll & smak helt själv.
2) Du slipper undan gömt socker.
3) Du kan basera den på vilken typ av mjölkdryck du vill för att säkra ursprung, miljöpåverkan och eventuella allergener.
4) Du kan ha i ytterligare nyttigheter som frön, ingefära eller vad som du känner behövs.
Kanske kommer någon annan på fler fördelar än så till och med. Om tiden är knapp kan det förstås kännas bökigare att mixa ihop egna ingredienser istället för att hälla upp en färdig yoghurt men det ska inte glömmas att även detta kan förberedas och då är det ju bara att hälla upp en färdig en... Hur som haver, med tanke på både punkt 1 & 4 så hade jag banan- och spenatsmak på denna smoothiebowl vilket jag inte sett som befintlig smak på yoghurt i butik.
1 banan, 1 näve spenat, 1 dl yoghurt, 1 skvätt kokosflingor, 1 msk chiafrön & 1 skvätt havredryck - MIX.
Har förstått att chiafrön bör mixas för att näringsämnena i det lilla superfröt ska bli tillgängliga för oss så det är ett tips från mig. Bra att ha i innan mixandet alltså istället för efteråt. Spenaten ger förstås extra näring men jag älskar också den gröna färgen den ger. ♥
Taggar: chiafrön, frukost, smoothie, smoothiebowl, spenat;

Kommentarer :

#1: JUNITJEJ

Det ser gott ut!

skriven

Kommentera inlägget här :