Frukost en fredag

En grön, frisk smoothie startar jag den här fredagen med. Den innehåller 1 apelsin, 1 banan, 1 näve spenat och ca 1½ cm ingefära samt en skvätt vatten. Att förvara frukten i kylen gör att smoothien blir kall direkt. Jag har sällan det. Idag använde jag mig av fryst banan och hade dessutom is i glaset. Smoothie ska va kall tycker jag! Riktigt fräsch är den här varianten, tackar ingefäran för det. Men det blev lite mycket så resten står i kylen och väntar till senare.
Knäckemackor med ost och äpple. Fruktigt värre denna fredag. Precis som jag vill ha det. Dock måste jag hitta fler pålägg som är helt icke-animaliska. Vad äter veganer för pålägg? Och vegetarianer för den delen, jag tröttnar på ost. Tips, tack!
Taggar: Apelsin, banan, ingefära, smoothie, spenat, tips;

Meza

Fick tips om restaurangen Meza av min kära vän Rebecka och tog med mamma dit då hon hade vägarna förbi Uppsala förra torsdagen. Det är en libanesisk restaurang med mörk och mysig inredning med något glömsk men vänlig personal.
Vi beställde in en ihop-plockad tallrik av kockens vegetariska favoriter och beställde två ytterligare smårätter på sidan av. Jag uppskattar verkligen smårätter och röror där en får smaka flera olika saker och blanda som en själv önskar. Ett bra tips för att förlänga helgen är att gå ut på restaurang en torsdagkväll.
På hemvägen promenerade vi över S:t Olofsbron och kunde inte låta bli att ta en bild med domkyrkan i bakgrunden... ♥
 
Taggar: Meza, Uppsala, restaurangtips;

tofu ramen

Igår lagade jag och Emma ramen, alltså den trendiga nudelsoppan. Det verkar finnas en mängd olika typer och stor möjlighet till variation här. Vi valde en vegetarisk variant med tofu. Ingen av oss har lagat särskilt mycket rätter med tofu förut men det var superenkelt och gott så låt inte det hindra dig från att testa detta.
Såhär gör du två stora portioner:
Börja med att skära 250g tofu i lämpliga bitar och marinera den i en blandning av olivolja, pressad vitlök, balsamvinäger, soja samt salt och peppar i 30 minuter. Till 250g tofu behövs ca 1,5 dl marinad. Låt sedan rinna av på hushållspapper.
Koka upp 1 liter vatten med två tärningar grönsaksbuljong. Förbered toppingen vilket består av färsk spenat, färska böngroddar, koriander och hackade jordnötter (alternativt sesamfrön).
Hetta upp rikligt med olja i en stekpanna. Fritera tofubitarna i oljan tills de får fin färg. Plocka upp och lägg på nytt hushållspapper för att bevara den krispiga ytan. Vi hade ett ca en centimeter tjockt lager olja. Det gjorde att vi var tvugna att vända runt tofubitarna men det gick fint det också. Se upp för skvättande het olja bara...
Skär 100g shiitakesvamp i bitar och tillsätt i den kokande buljongen. Beroende på bitarnas storlek behövs olika lång koktid men sikta på 5 minuter.
Efter 2-3 minuter kan du därför tillsätta 100-125g nudlar så dessa blir klara samtidigt som svampen.
Häll upp soppan i två serveringsskålar. Använd nödvändigtvis inte all buljong men fiska upp godsakerna.
Servera och låt var person toppa med tofu och annat samt krydda så som den vill.
Så otroligt gott. Mjuka varma nudlar och svamp. Krispig tofu och böngroddar. Knapriga nötter. Och fantastisk god koriander.
 
Taggar: koriander, nudlar, ramen, tofu, vegan, vegetariskt;