granolabars

Här kommer ett recept på granolabars. En himla god energigivare, perfekt till frukost, eftermiddagskaffet eller då en är ute på språng och behöver nåt snabbt ätbart. Enkelt och göra dessutom och bara 5 ingredienser, dock resulterade det i ganska mycket disk vilket är minus för en sådan som mig som saknar diskmaskin...
Hur som haver. Så här goda ser de ut ↓
Jag hittade ett recept, halverade det och gjorde min egen lilla tappning av det. Delar med mig av det lilla receptet eftersom det passade perfekt i min lilla glasmatlåda och för att det kan va bra att testa ett litet recept innan en vet om det är något som passar och kommer ätas upp.
 
Detta behövs:
100 g urkärnade dadlar
65 g havregryn
55 g grovhackade mandlar
35 g jordnötssmör
40 g honung
ev en bit mörk choklad & lite kokos
Mixa dadlarna till en "degig" konsistens. Tänk att de ska fästa bra med övriga ingredienser. Är dadlarna för torra innan mixning kan de läggas i blöt en stund innan, sedan hällas av och mixas.
Rosta havregryn i ugnen på ca 175° i 15 minuter. Detta är inget måste men gör ändå smaken lite bättre.
Lägg dadlar, havregryn och mandlar i en bunke.
Värm jordnötssmör och honung försiktigt i en liten kastrull.
Häll över i bunken med de övriga ingredienserna och blanda allt väl.
Klä en fyrkantig form med plan botten med plastfolie. Min form var knappt 10x15 cm, det spelar inte så stor roll utan påverkar bara höjden på barsen. Mina blev ganska tjocka så en större form hade inte skadat.
Häll ett lager kokos i botten av formen innan du trycker ut smeten i formen. Försök pressa ganska ordentligt då det gör att barsen håller ihop bättre sedan. Använd förslagsvis någonting platt och inte enbart fingrarna.
Har du en bit mörk choklad hemma så skär den i små bitar och tryck fast dem ordentligt på toppen av kakan.
Fäst ett lager plastfolie över formen och lägg den i frysen i ca 20 min.
Tag kakan ur formen med hjälp av folielagret och skär i bitar.
Förvaras förslagsvis i frysen för att de ska hålla sig fräscha längre men de håller sig även några dagar i kylskåp.
Taggar: Dadlar, Energibars, Energybar, Granolabars, Mandel, Mörk choklad;

Kikärtsröra

 
Tog mig i kragen och mixade äntligen ihop lite kikärtsröra igen. En så himla användbar liten röra alltså, som är lättare att göra än en först tror.
Ingredienserna på brickan ovan stämmer inte riktigt överens med vad som slutligen hamnade i min hummus tyvärr, jag som försökte vara pedagogisk... Vad som slutligen hamnade i röran var:
Kikärtor
Olivolja
Vitlök
Citronsaft
Spiskummin
Salt
Persilja
 
Mixa kikärtorna (färdigkokta på burk - skölj av i kallt vatten först), tillsätt olivolja till önskad konsistens. För att få hummusen ännu lösare utan att använda alltför mycket olja kan lite vatten tillsättas. Jag använde mig av 0,5 dl olja till en förpackning kikärtor vilket gjorde att jag inte tyckte att vatten behövdes. Därefter kryddade jag med lite av varje ovanstående ingrediens → mixade, smakade av och kryddade lite till.
Delvis använder jag hummus till frukostmackor (så gott på knäckebröd med tomat på) och därför är jag extra sparsam med vitlöken i min hummus. Annars använder jag det som pastatillbehör (som ett alternativ till pesto) eller dressing till sallad...
Pasta med champinjoner, cocktailtomater och kikärtsröra toppad med extra persilja.
 
Det går att använda till mycket. Förvaras i en burk i kylen.
Taggar: hummus, kikärtor, kikärtsröra, snabblunch, vegan, vegetariskt, vegetariskt pålägg;

Pannkaks-sushi

Titta så läcker och god Fridas pannkaks-sushi ser ut!
För att göra dessa behövs:
Färskost/cream cheese
Honung
Lime
Vaniljsocker
→ Banan + hackade valnötter
→ Granatäpple + gul kiwi
→ Passionsfrukt + grön kiwi
Och ett gäng stekta pannkakor
Blanda cream cheese, honung, lime och vaniljsocker till en röra. Smaka av så det blir lagom sött/syrligt efter din smak. Ta en pannkaka, bre på cream cheese-röran, lägg på vald fyllning och rulla ihop. Se till att bre röran ända ut i kanten men att inte lägga fyllning ända ut, så att kanten kan fästa ordentligt. Skär sedan rullen i bitar om ca 2-3 cm. Lägg upp på ett fat och toppa med sirap, chiafrön och lite av resterande ingredienser.
Passar som festligt tilltugg, på helgbrunchen eller som efterrätt.
Så påhittig och vacker mat!
Taggar: pannkaka, pannkaks-sushi, sushi;